موضوع: "عاشورایی ها"
ابن ابیالحدید معتزلی مینویسد: شایسته است هر خردمندی در تاخیر بیعت علی علیهالسلام با ابوبکر بیندیشد که اگر کار علی علیهالسلام درست بود پس کار ابوبکر در تکیه زدن بر منصب خلافت خطا بود.(شرح نهجالبلاغه، ج20، ص24)
وقتی جامعۀ اسلامی از مسیر صلاح و فلاح منحرف میشود بر امام لازم است به عنوان هادی و راهنمای مردم اعلام خطر کند و در عمل تا آنجا که برای او مقدور است با شیوههای گوناگون، دست به اصلاحِ انحرافات و کجیها بزند.
بنابراین، واکنش اهلبیت علیهمالسلام به ناهنجاریهای جامعه، اعلام ناخرسندی و بعد اقدام برای اصلاح آن است و اگر تلاش برای اصلاح، ثمر نداد و بیم آن میرفت که آتشِ برخاسته، شعله کشیده دامن تمام جامعه را بگیرد آنگاه نوبت به پاکسازی جامعه از وجود افرادی میرسد که بر ناپاکی و انحراف اصرار دارند. برخورد قهرآمیز امیرمؤمنان علیهالسلام با فرقۀ خوارج نمونهای از این نوع برخورد نهایی است که خود حضرت از آن با تعبیر کورکردن چشم فتنه یاد میکند.(نهجالبلاغه، خطبه 93)
این دو بزرگوار با موقعیت شناسی دقیق و صحیح به تبیین اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) پرداختند.
وقتی امام حسین علیه السلام خواستند که به سمت مکه و کربلا بروند، دو خبرنگار با خودشان بردند؛ یک خبرنگار مرد، امام زین العابدین علیه السلام و یک خبر نگار زن، حضرت زینب سلام الله علیها!حکومت بنیامیه بعد از حادثه کربلا در سه محور تلاش کرد و حضرت زینب (سلام الله علیها) بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) قیام وی را مدیریت کرد تا به هدف نهایی یعنی بیدار کردن افکار عمومی برسد.
موضوع عبرت های شهادت امام حسین(علیه السلام) و یا به عبارتی عبرت های نهضت عاشورا از زوایای مختلفی قابل بررسی است، یکی از این زوایا علت و منشأ شکل گیری نهضت کربلا است، به واقع اگر ما از فضای اجتماعی، دینی و سیاسی سال 61 هجری و جریان های فکر آن، و همچنین خصوصیات و ویژگی های مردم آن زمان واقف باشیم بهتر متوجه خواهیم شد، که چه عواملی موجب به وجود آمدن آن مصیبت بزرگ شد، از این رو در جهت اصلاح جامعه و زندگی تلاش خواهیم کرد.
صفحه اینستاگرام “سپاه سایبری مدافعان حرم” عکسی از دو شهید مدافع حرم را به اشتراک گذاشت.
به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صفحه اینستاگرام “سپاه سایبری مدافعان حرم” تصویری از شهیدان “سید وسام شرف الدین و علی مسلم وهبه” را منتشر کرد و از وصیت جالب سید وسام شرف الدین نوشت که وصیت کرده بود عکس دوست شهیدش را درون قبرش بگذارند.
صفحه اینستاگرام “سپاه سایبری مدافعان حرم” نوشت:
“وقتی “علی” شهید شد، “وسام” وصیت کرد توی قبرش، عکس مشترکشان را بگذارند.”
امیرمومنان علیه السلام می فرماید: «هر کس خداوند را دوست دارد پیامبرش را دوست خواهد داشت، و هر کس پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست بدارد ما را دوست خواهد داشت و هر کس ما را دوست بدارد شیعیان ما را دوست می دارد»
صفحات: 1· 2
افشین علا شاعر با انتشار شعری درباره فرزندان شهدای مدافع حرم نوشت: این روزها شنیدن خبر تولد فرزندان شهدای مدافع حرم که یکی پس از دیگری به دنیا می آیند حس و حال غریبی دارد…
” لالایی”
لالالا گلش را پدر جا گذاشت
خودش رفت و بر ابرها پا گذاشت
خودش رفت تا شهر رنگین کمان
مرا پای گهواره تنها گذاشت
بخواب ای گل من که قنداقه ای
برای تو از برگ گلها گذاشت
صفحات: 1· 2
پس از شهادت امام حسین علیه السلام و تاثیراتی که در عالم اسلامی گذاشت، گروه های مختلف شیعی تلاش کردند تا به نوعی به اسم قیام شیعی، اقداماتی را انجام دهد.
اندک زمانی پس از شهادت امام حسین علیه السلام و به نقل از گزارشات تاریخی، قیام ایرانیان و بعد از آن قیام توابین و مختار ثقفی، از جمله مهم ترین وقایع نام برده شده در تاریخ شیعه می باشد. پس از آن قیام زید بن علی از مهم ترین اتفاقات بوده است.
زید بن علی علیه السلام که بود؟
صفحات: 1· 2
واقعه ای که برای همه ما یا تقریبا همه ما مهم است و برای عده ای از ما حیاتی به نظر می رسد، سالی یک بار با تمام احساس با آن مواجه می شویم وسعی در اجرای هرچه باشکوه تر آن داریم تا بدین گونه، خیر دنیا و آخرت و رفع مشکلات این جهانی نصیب مان شود،این همان شاه کلید زندگی شیعیان است.
یا حسین
درگذشته با چند مقاله با عناوین متفاوت، باشما بوده ام. به عنوان پدیدآورنده آنها رویکرد من، احترام به خردمندی و اصالت الهی تان است، برای نگارش تک تک آنها از دانش ارائه شده توسط مولانا بهره گرفتم و با اشتیاق شما را در آن سهیم نمودم.
صفحات: 1· 2
با فرا رسیدن محرم ، زنان گیلانی نیز پا به پای مردان در برگزاری آیین های باشکوه ماه محرم می کوشند و به این طریق عشق و ارادت خود را به اهل بیت پیامبر(ص) به اثبات می رسانند. جلوه های آیینی که در پاره ای از موارد باشکوه تر از مراسم مردان است و نظیر آنها را در هیچ کجای دیگر ایران نمی توان دید.
گل مالی دیوار مساجد
در روستاهای شرقی گیلان ، زنان روستایی چند روز قبل از آمدن ماه محرم اقدام به گل مالی دیوارهای مسجد می کنند. برجسته ترین نمونه این مراسم تا 15 سال پیش در«جواهرده» برگزار می شد و در آن چوپانان گل ها را باشیر گاو و گوسفند خود تهیه می کردند.
تعزیه منحصر به فرد زنان گیلان
در گیلان زنان نیز همانند مردان به اجرای مراسم تعزیه می پردازند. تعزیه زنان شبیه تعزیه مردان و لباس و ابزاری که استفاده می کنند نیز به همان شکل است ، با این تفاوت که درمحیط های بسته یا منازل اجرا می شود و تماشاگران آن فقط زنان هستند.این تعزیه به مراتب حزین تر از تعزیه ای است که مردان اجرا می کنند و صحنه های آزار و اذیت زنان و کودکان و آتش زدن خیمه ها در آن واقعی تر است. بخش های عمده این تعزیه به زبان گیلکی و در مناطق غربی استان ترکی اجرا می شود، که باعث تاثیر گذاری عمیق تر بر حاضران می شود. گروههای تعزیه خوان زنانه هم چنین قرارهایی برای دریافت و پرداخت مزد دارند و گروههای زنانه گاهی برای مجلس خودشان قبض و یا به اصطلاح « یارمه » می فروشند . ازمهمترین تعزیه های زنانه گیلان تعزیه حضرت زینب (س)، حضرت رقیه (س)، حضرت سکینه (س)، مادر علی اکبر (ع)، تعزیه مادر حنظله تازه داماد شهید کربلا، تعزیه همسر خولی، دو طفلان مسلم، کاروان کربلا و … را می توان نام برد.
صفحات: 1· 2