پایداری یا ثبات شكل
یکی از وظایف معلمان ایجاد انگیزش کافی در دانش آموزان است. بهترین راه ایجاد انگیزش در دانش آموزان نسبت به یادگیری بهبود شرایط یادگیری و افزایش سطح کیفیت روش های آموزشی است. از این طریق دانش آموزان در یادگیری به موفقیت بیشتر می رسند و این کسب موفقیت علاقه و انگیزش آن ها را نسبت به یادگیری مطالب تازه افزایش می دهد.
در زیر روش ها و فنون دیگری که معلم یا استفاده از آن ها می تواند سطح انگیزش دانش آموزان را بالا ببرد شرح داده شده است.
1- هدف های آموزشی خود را در آغاز درس به دانش آموزان بگویید و از آن ها بخواهید تا برای خود نیز هدف های یادگیری انتخاب کنند. ترغیب و هدایت یادگیری در دانش آموزان مستلزم بیان صریح هدف های آموزشی و نوع رفتارها یا مهارت هایی است که قرار است آن ها بیاموزند. پژوهش های انجام شده نشان داده اند دانش آموزانی که از هدف های درس و آموزش مطلع نمی شوند، به خوبی دانش آموزانی که معلم پیش از آغاز درس دقیقا به آن ها می گوید چه انتظاراتی از آن ها دارد، در پیشرفت درسی موفق نمی شوند. علاوه بر این باید ضمن دادن اهداف آموزشی به دانش آموزان، در آن ها نسبت به نتایج یادگیری انتظارات مثبتی ایجاد کنید.
2- در شرایط مقتضی از تشویق های کلامی استفاده کنید. گاهی تشویق های کلامی مؤثرتر از تقویت های ملموس است. استفاده از اظهاراتی مانند خوب، عالی و آفرین پس از عملکرد دانش آموز از تدابیر موثر انگیزشی است. به یاد داشته باشید که معلم نباید بیش از اندازه لازم دانش آموزان را مورد ستایش قرار دهد تشویق بیش از حد اثرش ر از دست می دهد.
3- از آزمون ها و نمرات، به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزش در دانش آموزان استفاده کنید. می توانید با اجرای مکرر آزمون ها، سطح انگیزشی دانش آموزان را بالا ببرید و از آن ها به عنوان وسیله ای برای دادن بازخورد به دانش آموزان در رابطه با نحوه عملکرد و میزان یادگیری شان استفاده کنید، نه به عنوان وسیله ای جهت تنبیه دانش آموزان.
4- مطالب آموزشی را از ساده به دشوار ارائه دهید. ارائه مطالب درسی به صورت متوالی، موجب می شود که یادگیرندگان ابتدا در یادگیری مطالب ساده به اندازه کافی موفقیت به دست آوردند. این کسب موفقیت اولیه انگیزش یادگیرنده را برای یادگیری های بیشتری افزایش می دهد و بر آمادگی او می افزاید.
5- از ایجاد رقابت و چشم و هم چشمی در میان دانش آموزان جلوگیری کنید. به این منظور شما به عنوان معلم می توانید در بحث های کلاسی و در جریان بحث، پس از گفتن نام دانش آموزی معین، به طرح سوال بپردازید، نه اینکه ابتدا سوال را طرح کنید و بعد از دانش آموزان بخواهید تا هر که به طور داوطلبانه به سوال او جواب بدهد. در این صورت تعداد کمی از دانش آموزان مستعد و قوی کلاس به سوال های معلم پاسخ می دهند و تنها آن ها مورد تقویت و تشویق واقع می شوند.
6- هنگام آموزش مطالب تازه از مثال های آشنا و هنگام کاربرد مطالب آموخته شده از موقعیت های تازه استفاده کنید. وقتی که می خواهید مطلب تازه ای را به دانش آموزان بیاموزید، آن را با استفاده از مثال ها و موارد ملموس و آشنا برای دانش آموزان توضیح دهید. این اقدام به جریان یادگیری سرعت می بخشد و سطح علاقه مندی دانش آموزان را افزایش می دهد. اما هنگامی که می خواهید کاربرد مطالب آموخته شده را نشان دهید، آن ها را در موقعیت های تازه و بدیع به کار ببرید. استفاده از موقعیت های تازه از یکنواختی مطلب و حالت کسل کنندگی آن می کاهد و به علاقه یادگیرنده در استفاده از چیزی که آموخته است می افزاید.
7- علاوه بر توضیح و تشریح کلامی تا جایی که ممکن است از روش های دیگر آموزشی نیز استفاده کنید و دانش آموزان را به مشارکت در یادگیری تشویق نمایید. بحث گروهی، بازی های آموزشی، گزارش انفرادی و گروهی به وسیله دانش آموزان، گزارش مطالب دروسی مانند تاریخ به صورت نمایش زنده و هر تدبیر دیگری که دانش آموزان را در فعالیت یادگیری شرکت دهد، به مقدار زیادی انگیزه آن ها را بالا می برد. کسل کننده ترین روش آموزشی آن است که معلم تمام وقت کلاس را به خود اختصاص دهد و فرصت هیچ گونه فعالیت و اظهارنظری را به یادگیرندگان ندهد. یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه در یادگیرندگان، مشارکت دادن آن ها در فعالیت های کلاسی است.
مرکز یادگیری سایت تبیان