تأثیر بی نمازی در زندگی
تأثیر بینمازی در خانه : افرادى كه نماز نمی خوانند چه روایاتى در مورد سرنوشت قیامت و طرز برخورد ما با این افراد و شخصیت این افراد وجود دارد؟ بی نمازی آثار و نتایج شوم فراوان مادی و معنوی را به دنبال دارد؛ كه در پاسخ به این سوال به گوشه هایی از این آثار شوم می پردازیم با دلگرم همراه باشید.
نماز و آثار و برکات آن , عقوبت بی نمازی
«نماز» به عنوان عمود خیمۀ دین اسلام و از محبوبترین اعمال نزد خداوند به شمار میرود: «اَحَبُّ الْاَعْمالِ اِلَى الله الصَّلاةُ لِوَقْتِها …». خداوند در قرآن کریم بارها بندگان خود را به برپا داشتن نماز دعوت کرده و ثمرات بسیاری را برای آن قرار داده است.
پیامبر اکرم (ص) در حدیثی میفرماید:
«ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات»؛
آگاه باشید که نماز سفرۀ گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا کرده است (مستدرک الوسایل، ج1، ص170). انسان با بر پا داشتن نماز، در واقع بر سر سفرۀ الهی نشسته، سفرهای که سرشار از نعمت و رحمت است و کمبود و پایانی برایش نیست.اهل بیت (ع) برای نماز اهمیت ویژهای قائل هستند و محبان و شیعیانشان را بسیار از سبک شمردن آن پرهیز دادهاند.
امام صادق(ع) در حدیثی معروف میفرماید:
«إِنَّهُ لَا ینَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ»
هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند نخواهد رسید.كسانی كه به نماز به عنوان تكلیف و خواست الهی بی توجهی كنند و آن را كوچك بشمارند خداوند نیز به خواسته ها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت.
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید:
«من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله…الثانیه یضیق علیه قبره و الثالثه تكون الظلمه فی قبره…
هر زن و مردی كه به نمازش بیاعتناء باشد خداوند او را به پانزده چیز مبتلا می سازد… و قبر بر او تنگ و تاریك می گردد.»
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرمایند:
« إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلَاهِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی كَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی
وقتی بندهای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان میبرد و آن را كوتاه میكند خدا به ملائكه میفرماید: آیا نمیبینید بندهی من چگونه نماز خود را كوتاه میكند گویا میپندارد كه بر آوردن حوائجش به دست غیر من است (كه اینگونه عجله میكند.) آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است .»كسانی كه به نماز به عنوان تكلیف و خواست الهی بی توجهی كنند و آن را كوچك بشمارند خداوند نیز به خواستهها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت.
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید:
:« من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله…الثانیه یضیق علیه قبره و الثالثه تكون الظلمه فی قبره…
هر زن و مردی كه به نمازش بیاعتناء باشد خداوند او را به پانزده چیز مبتلا می سازد… و قبر بر او تنگ و تاریك می گردد.»نمازی كه با سهلانگاری و تحقیر خوانده شود مورد قبول خداوند متعال قرار نمیگیرد.
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید:
«انّ اللّه عزوجل لایقبل الاّ الحسن فكیف یقبل ما یستخف به
خداوند جز نیكو را نمیپذیرد پس چگونه آن را كه مورد استخفاف واقع گردیده است بپذیرد. »
نمازی كه آورنده آن به آن بی مهری و بی توجهی دارد، چگونه مشمول قبول خداوند قرار گیرد؟!
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرمایند:
«وقتی بندهای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان میبرد و آن را كوتاه میكند خدا به ملائكه میفرماید: آیا نمیبینید بندهی من چگونه نماز خود را كوتاه میكند گویا میپندارد كه بر آوردن حوائجش به دست غیر من است (كه اینگونه عجله میكند) آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است»
گفتگوی ملک نماز و انسان نمازگزار
برخی از روایات تصویر و تمثیلی را برای نماز ترسیم نموده اند كه بر حسب آن، نماز بصورت ملكی با انسان به گفتگو مینشیند گاه تشكر میكند و گاه گله مند میشود.
در روایتی امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید:
وقتی نماز در وقت خود اقامه نگردد و بی دقّت ارائه شود با صورتی سیاه و تاریك به سوی انسان باز میگردد. میگوید: مرا ضایع كردی خدا تو را ضایع كند. و اگر در وقت خود اقامه شود برای انسان دعا میكند و میگوید: همان گونه كه مرا حفظ و احترام نمودی خداوند تو را حفظ كند.
اثرات نماز نخواندن و عواقب آن در زندگی
دور ماندن از امان خدا و رسولش
رسول خدا (صلی الله علیه وآله): « من ترك الصلوة متعمدا من غیر علة فقد برء من ذمة الله و ذمة رسوله؛ كسی كه نماز را عمدا و بدون علت ترک كند از امان خداو رسولش دور خواهد بود.»
سبب تسلط شیطان
امام صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش از امیر مۆمنان (علیه السلام) نقل كرده است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «شیطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله می گیرد تا زمانی كه نمازهاى پنجگانهاش را در وقتش به جا می آورد. پس هرگاه آنها را ضایع كرد بر او جرات پیدا می كند و او را بر گناهان بزرگ وارد می سازد .
نابود شدن اعمال خوب
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) :« مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ ؛كسی كه نمازش را بدون عذر ترك كند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است.»
از بین رفتن فاصله كفر و ایمان
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):« بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلَاةِ ؛ فاصله كفر و بندگی ترك نماز است .»
مورد لعن تمامی كتب آسمانی و ملائكه و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله )
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):« تارك الصلاة ملعون فی التوراة ملعون فی الانجیل ملعون فی الزبور ملعون فی القران ملعون فی لسان جبرئیل ملعون فی لسان میكائیل ملعون فی لسان اسرافیل ملعون فی لسان محمد؛ ترك كننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و محمد (صلی الله علیه و آله ) ملعون است .»
مردن به دینی غیر از دین اسلام
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):« مَنْ تَرَكَ صَلَاةً لَا یَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَ یَمُوتُ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً أَوْ مَجُوسِیّا؛ كسی كه نماز را ترك كند، در حالی كه امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده ، پس باكی نیست كه یهودی بمیرد، یا نصرانی ، یا مجوسی .»
ترك نماز برابر است با كفر
رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) :« من ترك الصلوة متعمدا فقد كفر؛ هركس عمدا نمازش را ترك كند، كفر ورزیده است .»
اگر اقامه كنندگان نماز نبودند بی نمازها در دنیا هلاك می شدند.
امام صادق (علیه السلام): « َ إِنَّ اللَّهَ لَیَدْفَعُ بِمَنْ یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْكِ الصَّلَاةِ لَهَلَكُوا؛ همانا، خداوند به وسیله شیعیان نمازگزار ما از شیعیان بی نماز ما (بلا را) دفع می كند، ولی اگر همه تارك نماز بودند هر آینه همه هلاك می شدند.»
ورود به جهنم
در سوره مدثر در آیات 40 تا 43 خداوند از این حقیقت پرده بر می دارد:
بهشتیان سۆال مىكنند… از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مىگویند: ما از نمازگزاران نبودیم». می دانید چرا انسان با ترك نماز چنین روزی پیدا می كند؟ چون كسی كه با خدا در ارتباط نبود به ناچار با شیطان در ارتباط خواهد شد. از این رو جایگاه او جای جزء آتش نیست.
و مصائبى كه هنگام مرگ به او مى رسد بدین ترتیب است:
1- با حالت خوارى و زبونى جان مىدهد.
2- گرسنه مى میرد.
3- تشنه جان مىسپارد، به گونه اى كه اگر آب تمام رودخانه هاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگى اش برطرف نخواهد شد
محروم از یاری
كسی كه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاك نعبد و ایاك نستعین؛ پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم» از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید. یاری كسی كه دارای قدرت و رحمت، علم و حكمت است.
اولین چیزی كه در قیامت بر آن محاسبه می شود نماز است.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: بهترین واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است. نماز نخستین چیزى است كه بنده را براى آن مورد حساب قرار مىدهند، اگر پذیرفته شد سایر اعمال نیز پذیرفته مىشود و اگر پذیرفته نشد بقیّه اعمال نیز پذیرفته نمىشود.
تارك الصلاه با قارون و فرعون و هامان محشور شده و با منافقین روانه جهنم می شود:
رسول خدا (صل الله علی وآله) فرمودند:
«لَا تُضَیِّعُوا صَلَاتَكُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ- وَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ فَالْوَیْلُ لِمَنْ لَمْ یُحَافِظْ عَلَى صَلَاتِهِ؛
نمازتان را ضایع نكنید؛ بدرستی كه هر كس كه نمازش را ضایع كند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (كه لعنت و ننگ الهی بر آنها باد) محشور نماید و واجب است بر خداوند كه داخل كند او را با منافقین پس وای بر كسیكه بر نمازش محاظت ننماید.»
شیطان بر تارك الصلاه مسلط شده و او را دچار گرفتاری های بزرگ می كند:
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «لَا یَزَالُ الشَّیْطَانُ یَرْعَبُ مِنْ بَنِی آدَمَ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ- فَإِذَا ضَیَّعَهُنَّ یَجْتَرِئُ عَلَیْهِ وَ أَوْقَعَهُ فِی الْعَظَائِمِ؛ همواره شیطان از بنی آدم گریزان است مادامی كه بر نماز های پنج گانه محافظت می نماید اما هنگامیكه آنها را ضایع نمایع بر او جرأت پیدا كرده و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مىكند.»
مصیبت های پانزده گانه در دنیا، مرگ، قبر و قیامت شامل سبك شمارنده نماز می شود
در روایت آمده، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از پدر بزرگوارش حضرت محمّد(صلّى اللَّه علیه و آله) پرسیدند: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى كه نماز را سبك بشمارند، چیست؟ فرمود: اى فاطمه، هر كس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبك بشمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مىنماید: شش چیز در سراى دنیا، و سه چیز هنگام مرگ، و سه چیز در قبرش، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.
مصیبتهایى كه در دار دنیا بدان مبتلا مى گردد عبارتند از:
1- خداوند، خیر و بركت را از عمر او برمىدارد.
2- خداوند، خیر و بركت را از روزىاش برمىدارد.
3- خداوند - عزّ و جلّ - نشانه صالحان را از چهره او محو مىفرماید.
4 - در برابر اعمالى كه انجام داده پاداش داده نمىشود.
5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمىرود و مستجاب نمىگردد.
6 - هیچ بهرهاى در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى كه هنگام مرگ به او مى رسد بدین ترتیب است:
1- با حالت خوارى و زبونى جان مىدهد.
2- گرسنه مىمیرد.
3- تشنه جان مىسپارد، به گونهاى كه اگر آب تمام رودخانههاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگىاش برطرف نخواهد شد.
و مصیبت هایى كه در قبرش بدان گرفتار مى گردد بدین قرار مىباشد:
1- خداوند فرشتهاى را بر او مىگمارد تا او را در قبر نگران و پریشان نموده و از جایش بركند. 2- خداوند گور را بر او تنگ مىگرداند. 3- قبرش تاریك مىشود.
كسی كه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاك نعبد و ایاك نستعین؛ پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم» از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید. یاری كسی كه دارای قدرت و رحمت، علم و حكمت است
و مصائبى كه در روز قیامت، هنگام بیرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مىشود، عبارت است از:
1- خداوند فرشتهاى را بر او مىگمارد تا در حالى كه مردم به او مىنگرند، او را به رو بر زمین بكشد .
2- سخت از او حساب مىكشند.
3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدیها پاكیزهاش نمىگرداند، و براى او عذاب دردناكى خواهد بود.
بنابراین با توجه به روایات گفته شده به راحتی می توان این نتیجه را گرفت كه عاقبت شومی در انتظار بی نماز می باشد و در روایات از او بسیار مذمّت شده است و وی را همردیف كافر، خراب كننده دین، از بین برنده عمل، یهودی، نصرانی، مجوسی و بی بهره از اسلام معرّفی كرده است.
البته این به معنای كافر بودن شرعی تارك الصلاة نیست. لذا تا وقتی منكر نماز به عنوان یك اصل ضروری دین نباشد، مسلمان هست. ارتباط و برخورد با تارك الصلاة: رفت و آمد با كسانی كه نماز نمی خوانند، اشكال شرعی ندارد. البته اگر ترك رابطه باعث آگاهی و اصلاح ایشان می شود، از باب نهی از منكر لازم است. اما اگر ترك رابطه اثر خوبی ندارد، می توان به رابطه ادامه داد، ولی حداقل امر به معروف عملی كه ارشاد زبانی هست، ترك نشود.
یعنی در برخورد با فرد گناهكار و مجرم باید ابتدا او را نصیحت كرد و با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منكر او را از گناه بازداشت. اگر امر به معروف و نهی از منكر تأثیری نداشت، بایستی عدم رضایت و ناخشنودی خویش را به او اعلام كرد و به او فهماند كه از گناه تو راضی نیستم. همچنین از هر برخوردی كه غیر شرعی نباشد و بتواند او را تحت تأثیر قرار دهد و وادار به نماز خواندن بكند، نباید دریغ كرد.
البته نمی توانیم با این روایات برای افراد حكم صادر كنیم كه چون نماز نمی خواند دیگر مسلمان نیست و … چه بسا همین فرد توبه كند و نماز خوان شود. لذا قضاوت كردن درباره ی افراد وظیفه ی ما نیست. وظیفه ی ما اینست كه ابتدا خود در دام شیطان نیفتیم و در انجام واجبات و ترك محرمات دقت داشته باشیم و سپس در راه هدایت دیگران با تمام قوا، تلاش كنیم و دعا را همواره فراموش نكنیم.