در مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) یزدانشهر بیان گردید:
یکی از عوامل پارازیت های فراگیران عدم آشنایی مربی به قواعد تدریس می باشد .
سه شنبه 22مهر ماه 1399ساعت 8:30 تا 11:30
کارگاه روش های کلاس داری ویژه دانش آموختگان ومبلغان با سخنرانی “حجت الاسلام نبی الله بیاتی “استاد حوزه ودانشگاه در مدرسه علمیه خواهران یزدانشهر برگزار گردید .
استادضمن اشاره به پارازیت های مربیان درجلسه قبل ، به بیان پارازیت های فراگیران پرداخت .ایشان به علل پارازیت های فراگیران اشاره کرد که از جمله شیوه تدریس جذاب نیست یا مربی آشنایی به قواعد تدریس ندارد و راه های مرتفع شدن مشکل عبارتند از 1- فراهم کردن وسایل وابزاری که نیاز تدریس می باشد مانند وایت برد، ماژیک و … 2- خودکار 4 رنگ 3- کتاب وجزوه مربوطه 4 - کاغذ یادداشت 5- دستگاه پرزنتر ،لپ تاب ، فلش 6- تقویم برای مناسبت ها و….
حجت الاسلام نبی الله بیاتی درادامه بیان نمود مورد دوم از عوامل پارازیت های فراگیران راحضور به موقع استاد در کلاس بیان کرد 3- تاکید به همکاری کامل فراگیران 4- استاد باید قواعد مدیریت تدریس را داشته باشد 5- آگاهی کامل استاداز اتفاقاتی که در کلاس می افتد 6- استادباید دو صفت داشته باشد اقتدار و محبت 7- حسن ختام به موقع و اتمام به موقع کلاس 8- یک سری قوانین برای کلاس وضع نماید .
وی با اشاره به پارازیت های فراگیران پرداخت که اگر منشاء پارازیت ها ناشی از عادت های قبلی ویا اقتضاء سنشان باشد چند راهکار بیان کرد 1- پذیرش 30 در صدی ، نباید مربی بیش از حد حساس شود که خودش عامل پارازیت می شود2- دخالت های غیر مستقیم در چینش وسازماندهی فراگیران 3-مسولیت دادن محترمانه به افرادی که عامل شلوغی کلاس می شوند 4- نگاه ثابت و معنا داروتند به شخص مخل در حین تدریس 5- بهره گیری از سیاست های ارجاع دهی 6- زیرنظر گرفتن غیر مستقیم افراد مسله ساز 7- سوال کردن از اطرافیان فرد پارازیت ساز 8- مطرح کردن بعضی از مباحث تاثیر گذار ومورد نیاز مخاطب 9- وادار نمودن افراد کلاس به نوشتن 10- هم خوانی داشتن وتخلیه انرژی 11- تغییر صندلی وشروع متناسب با مخاطب 12-حرکت کردن هدفمند وقدم زدن دانش آموزان 13- تشویق کردن افراد مودب 14- بالا بردن صدا ودوری از یکنواختی 15- قاطعیت در ابتدای سال تحصیلی 16- بیان تخصص وتوانایی های فراگیران 17- دعا کردن به صورت جدی وشوخی 18- تبدیل موقعیت منفی به مثبت .وی افزود این روش بهترین روش کنترل کلاس است مثلا خاطره ای از شهدا را بیان نماید 19- تذکر لسانی به مخاطبی نا معین وتنبیه غیر مستقیم 20- تغییر دادن موضوع ، بعضی موضوع ها پارازیت سازند 21- صدازدن فرد مخل و آوردن جلوی تابلو و پاسخ روی صندلی داغ 22- مطرح کردن معمای فکری وسرکاری و….
استاد در مورد اصول مدیریت کنترل کلاس باید ها ونباید هایی رابین نمودکه عبارتند از 1- اصل تعادل داشتن مربی 2- اصل همراهی کردن دانش آموزان 3- اصل بد بین نبودن به برخی از سوالات 4- اصل استقلال داشتن 5- اصل تسلط داشتن 6- تخلیه انرژی 7- اصل کرامت بخشی با محوریت محبت 8- اصل تغافل 9- اصل علت یابی .
وی در آخر افزود :هدف از شیطنت های فراگیران عوامل مختلفی دارد مانند خودنمایی ، وجود مشکلات ژنتیکی ورفتاری واختلالات هورمونی ، یاد گیری از سریال ها ، دوست داشتن استاد، فشار روحی از طرف خانواده و… می باشد
دوره روشهای کلاس داری