اسباب بازی به یادگیری مهارت های جدید و رشد ذهنی کودکان کمک می کند
وسایل سرگرمی کودکان باید بر اساس علایق شخصی انتخاب شوند و جنسیت کودک ملاک برای انتخاب نباشد. اسباب بازی ها جنسیت مدار نیستند، بلکه این فروشندگان هستند که آنها را به صورت مجزا در قفسه ها می چینند و به فروش می رسانند.
این روزها بیشتر والدین از اینکه اسباب بازی بچه ها بر اساس رنگ صورتی و آبی تفکیک کنند، خسته شده اند. طی کنفرانسی که با تمرکز بر موضوع “گونه های جنسیتی متفاوت و رسانه ها” با حضور جمعی از کارشناسان و تولیدکنندگان وسایل سرگرمی و اسباب بازی کودکان برگزار شد
>تصمیم جدی مبنی بر حذف برچسب بر روی اسباب بازی که جنسیت کودک را مشخص می کرد، اعلام شد. غالبا تفکیک اسباب بازی بر اساس جنسیت یا از سمت فروشندگان اسباب بازی جهت بازاریابی بهتر صورت می گیرد و یا تحت تاثیر کلیشه های قدیمی والدین چنین انتخابی هست.
شاید بارها در فروشگاه اسباب بازی دیده باشید که چیدمان قفسه های اسباب بازی به این صورت هست که عروسک ها و سرویس های چای خوری آبی و صورتی در یک قفسه و کامیونها، ماشین کنترلی و بازی های ساختنی لگو و پازل در قفسه دیگری قرار دارد و این نوع چیدمان بازاریابی خوبی حساب می شود . خیلی از فرشندگان اسباب بازی از این دسته بندی استقبال می کنند و وقتی برای خرید به فروشگاه می روید اولین سوالی که میشه این هست که برای دختر یا پسر اسباب بازی خرید دارید.
باشگاه ایالت متحده به نام “Let Toys Be Toys”، فروشندگان اسباب بازی را از تفکیک سازی لوازم سرگرمی و کتاب ها بر اساس جنسیت کودک منع کردند.و طی گزارشی از سوی روانشناسان کودک و جامعه شناسان مشخص شد که والدین نسبت به این تصمیم گیری مبنی بر عدم تفکیک جنسیتی اسباب بازیها ابراز رضایت فراوان دارند.
پروفسور و محقق لابراتوار رشد کودک در دانشگاه منموت، لیزا دینلا، از نگرانی محققان درباره تاثیر جداسازی اسباب بازیها برحسب جنسیت کودک سخن گفت.
بطور عمومی اسباب بازیهایی که بیشتر به پسرها نسبت داده می شود جنگی و خشن هستند (مانند کشتی گیری، سرباز، شمشیر، تفنگ و غیره) و اسباب بازیهایی که به دخترها نسبت داده می شوند بیشتر به ظاهر پرداخته شده (مانند عروسک باربی، وسایل آرایش، زیور آلات، اکسسوری و غیره) که در هر دو گروه اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه با هدف خشونت و یا پرداختن و توجه به ظاهر یکی از جنبه های مشکل آفرین هستند.
اسباب بازی بر اساس ویژگیها در دسته ساختنی، هیجانی، آموزشی، جنگی، موسیقیایی، وانمودی … ارزیابی می شود و ۵ دسته بندی دارند:
1. اسباب بازی کاملا دخترانه
2. اسباب بازی کمی دخترانه
3. اسباب بازی بیطرف یا خنثی
4. اسباب بازی کمی پسرانه
5. اسباب بازی کاملا پسرانه
اسباب بازی دخترانه با جذابیت ظاهری و مهارت های خانه داری همراه هست و دختر بچه ها نقش نگهدار و مراقب را بیشتر بازی می کنند در حالیکه اسباب بازی پسرانه همراه با خشونت، رقابت، هیجان و تا حدودی خطرناک هستند. اسباب بازی هایی که جنبه آموزشی، رشد فیزیکی، شناختی، هنری و دیگر مهارتها همراه هستند، مانند پازل ها و لگو بازی در دسته اسباب بازی بیطرف و پسرانه قرار دارند.
نتیجه می گیریم که اسباب بازی که شدیدا وابسته به جنسیت هستند در مقابل اسباب بازی نوع بیطرف خیلی کمتر جنبه آموزشی جهت رشد و توسعه را دارا هستند.
در اسباب بازی هایی با ویژگی آموزش فکری و فیزیکی بیشتر بازار هدف پسرها هستند، اسباب بازی هایی با تمرکز بر روی دانش علمی، تکتولوژی، مهندسی و ریاضی (اسباب بازی stem ) از این دسته هستند. بر اساس مطالعات صورت گرفته دخترها به وضوح در مباحث علمی، تکنولوژی و مهندسی در مدرسه علاقه زیادی نشان می دهند ولی می بینیم که در جامعه شغل های پرستاری و خانه داری کثرت خانمها در مقابل شغل مهندسی خیلی بیشتر هست و اینها ناشی از همین کلیشه ها و باورهایی هست که از کودکی القاء شده است.
عقیده پرفسور و محقق “دینلا” بر این است که اسباب بازی به یادگیری مهارت های جدید و رشد ذهنی کودکان کمک می کند. عروسکها و وسایل بازی های وانمودی نظیر آشپزخانه ها در فراگیری زودهنگام مهارت های زبانی و تشخیص مراحل ترتیبی در روند وقوع اتفاقات موثر می باشند .” پیشنهاد داریم مطلب بازیهای وانمودی را ببینید تا بیشتر با اهمیت این مدل بازیها برای پرورش خلاقیت و تخیل پردازی کودک آشنا شوید.”
نباید با استفاده از رنگ های دخترانه استفاده از این مدل اسباب بازیها را مختص دخترها کرد، پسر بچه هم شاید به آشپزی علاقه داشته باشه و یک اجاق گاز صورتی کمی مدل بازی را دخترانه به نمایش می گذارد.سازندگان اسباب بازی در نظر داشته باشند که با استفاده از رنگهای صورتی و آبی نباید برچسب جنسیتی بر روی اسباب بازی زده شود.اسباب بازی وسیله ای برای یادگیری هست. همینطور وسایل خانه سازی مانند لگو و پازل در آموزش مهارت های فضایی و مکانی به کشف و یادگیری فرمولهای ریاضی در هر دو جنسیت دختر و پسر کمک شایانی می کنند.
کریستیا اسپیرز برون، پروفسور دانشگاه کنتاکی ونویسنده مقالات گوناگون اهمیت بازی با عروسک را به منظور آموزش همدلی و چگونگی مراقبت از یک شخص خاطر نشان میکند. او می گوید مزیت توجه به جنسیت برای لوازم سرگرم کننده زمانی خود را نشان میدهد که کودک راجع به جنسیت خودش مسائلی را بداند در حالیکه این موضوع در مورد نوزادان صدق نمی کند.
در حقیقت “سوییت” در مطالعات اشاره دارد که بین دختران و پسران برای انتخاب اسباب بازی اختلاف سلیقه وجود دارد (به عنوان مثال دخترها بیشتر از پسرها نسبت به بازی با وسایل چرخدار علاقه نشان میدهند.)
کودکان تقلید پذیرند، به عنوان مثال، اگر دختر بچه ای، جمعی از دختران هم سن و سال خودش را نشان دهیم که با یک کامیون بازی می کنند او نیز به بازی با آن علاقه مند میشود. حتی کودکان کم سن و سال هم علاقه به خاص بودن دارند.
بر اساس همین تحقیق والدین در انتخاب مناسب نوع اسباب بازی و لباس کودک به جنسیت خیلی اهمیت می دهند و دلیل این موضوع هم به ارزشها و قوانین اجتماعی بر می گردد.اگر یک زمان دختر بچه ای به فیلم های تخیلی و ابر قهرمانهای داستان هایی مثل زرو علاقه نشان دهد، والدین آنها را تشویق به پرنسس بودن می کنند و اینها همه تاثیر گذار از کلیشه های قدیمی هست که باید اصلاح شود.
در طول دهه ۱۹۶۰ عروسکهای مناسب دختران و پسران بستگی به نقش و شغل اجتماعی آنها داشت(برای دختران، خانه داری و بچه داری و برای پسران، دانشمند شدن، مهندسی و یا گاوچرانی)
به هر حال، امید بر آن هست که روزی دسته بندی اسباب بازیها بر اساس ویژگیهای آنها آموزشی، فیزیکی، وانمودی… مثل پازل، دوچرخه عروسک… باشد و به جای اینکه از لحاظ رنگ (آبی یا صورتی) تفکیک شوند، با ترکیبی از رنگهای شاد مناسب برای هر دو جنسیت تولید شوند.
وسایل سرگرمی کودکان باید بر اساس علایق شخصی انتخاب شوند و جنسیت کودک ملاک برای انتخاب نباشد. اسباب بازی ها جنسیت مدار نیستند، بلکه این فروشندگان هستند که آنها را به صورت مجزا در قفسه ها می چینند و به فروش می رسانند.