دود ناشی از طبخ موادغذايي که وارد فضاي زندگي افراد ميشود، اگر به سرعت از بین نرود موجب ایجاد آسم وآلرژي در اعضای خانواده بخصوص کودکان که حساسیت بیشتری دارند و خانمها که بیشتر در معرض دود غذا قرار میگیرند، خواهد شد.به گزارش جهان نیوز؛ نتايج آمار خانمهايي كه «آشپزخانه اپن» دارند، نشان ميدهد كه درست برابر فرد سيگاري كه روزي يك پاكت سيگار ميكشد، دود وارد ريه آنها ميشود.این نتایج در مورد دیگر اعضای خانواده هم صادق است به طوری که در چنین خانواده هایی که از «هود» و «هواکشهای» مناسب برای خارج کردن دود از فضای خانه استفاده نمیکنند بیشتر است.همچنین بررسیها نشان میدهد از زمانی که شيوه زندگي افراد تغيير كرده و دیوارهای آشپزخانه فروریخته بيماريهايی مانند آسم و آلرژي در افراد افزايش يافته است چرا كه دود غذاهای همين ساختمانهاي به ظاهر شيكي كه آشپزخانه هاي «اپن» دارد اثر مخربی بر روی دستگاه تنفسی میگذارد.
آشپزخانه اپن اسلامی نیست!
از معایب دیگر این نوع آشپزخانهها آن كه، به گونهای طراحی شدهاند كه از سمت سالن پذیرایی دید دارند. یعنی اگر مهمانی وارد شود و بخواهد در سالن بنشیند درست روبهروی آشپزخانه و در مقابل خانم خانه قرار خواهد گرفت. مسلما این شرایط برای یك كدبانوی اصیل ایرانی سخت و طاقتفرسا خواهد بود. معمولا اكثر خانمها هنگامی كه در خانه مهمانی دارند دوست دارند بدون آنكه در معرض دید مهمان باشند كارهای خود را انجام داده و از نگاه دیگران مصون و محفوظ بمانندآشپزخانه اپن میتواند تا حدود زیادی رفتوآمدهای خانوادگی را هم دچار مشكل سازد.
چندی پیش ، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، در دیدار اعضای کمیته تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی کشور فرمودند: ساختن خانه های دارای آشپزخانه های به اصطلاح “open"که صاحبخانه و میهمان نتوانند به درستی رعایت حجاب را کنند و نتوانند خود را حفظ کنند، اسلامی نیست.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم عقل، استدلال و برهان را عنصریترین محور در ساخت و ساز اسلامی عنوان کرد و افزود: ساختن خانههای با آشپزخانههای به اصطلاح open که در آن صاحبخانه نتواند خود را از مهمان مصون و مستور نگه دار اسلامی نیست.
ایشان افزودند : معماری اسلامی بدان معنی نیست که آیهای در قرآن باشد تا بر اساس آن عمل کرد اما اینگونه میتوان عنوان کرد اگر هر چیزی از ابتدا تا انتهای آن محکم و علمی نباشد و بر این اساس عمل نشود آن امر اسلامی نیست. ملتی که به پیشرفتهای علمی در ابعاد مختلف دست نیابد نمیتوان به آن مسلمان گفت و چیزی که عقل آن را نمیپسندد اسلامی نیست.
وی با تاکید بر اینکه معماری اسلامی یعنی معماری عمیق علمی افزود: در روایتی آمده است که پیامبر(ص) به شخصی که در حال کندن قبر بود تاکید کرد که قبری مستحکم بسازد و این امر نشاندهنده تاکید اسلام بر انجام کارهای اصولی است.
ایشان خاطر نشان کردند: مرگ از پوست در آمدن است ، انسان مرگ را می میراند و در صحنه مصاف با آن پیروز است لذا یک موجود ابدی باید کارهای ابدی انجام دهد.
معظم له تبیین کردند : خانه باید طوری بنا شود که اهل خانه از درون و بیرون دارای حجاب باشند، لذا مکانی که میهمان در آن مستقر می شود باید از جای صاحب خانه مستور باشد.
آشپزخانه اپن در سبک زندگی غربی صله رحم را از بین برد!
به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از بجنورد،جلیل معماریانی فعال در اولین همایش سبک زندگی،گفت: اگر برای زندگی خود یک طرح کلی نداشته باشیم، ناچار باید از طرحی که دیگران تهیه کرده اند استفاده کنیم.در واقع اگر سبک زندگی نداشته باشیم ناخواسته دیگران سبک زندگی خود را با تمام غلط ها و انحرافاتش تحمیل می کنند، مثلا اگر نتوانیم یک مدل لباس از خودمان برای سلیقه های متفاوت تهیه کنیم، نتیجه اش می شود اینکه جوان ما از مدهای متنوع غربی استفاده می کند و به آن جذب می شودشلوارهای پاره و لباس تنگ و کوتاه می پوشد.
وی افزود: سبک زندگی در تمام عرصه های حیات بشر تاثیر مستقیم دارد، به طور مثال در معماری وقتی ما نتوانستیم از نوع معماری خودمان دفاع و اهمیت آن را به نسل های بعد منتقل کنیم، ناگهان دیوار آشپز خانه مان فروریخت و سبک غالب آشپز خانه ها اپن شد، حتی افراد ارزشی و مدعی نیز از این سبک پیروی کردند. آن گاه خانم خانه وقتی مهمان می آمد معذب می شد و رفته رفته گفتند اصلا مهمان نیاید یا کمتر بیاید بهتر است. در نتیجه صله رحم روز به روز کمرنگ و اهمیت خود را از دست داد، تا جایی که امروزه بیشتر مهمانی های ما در رستوران برگزار می شود.
معماریانی با بیان اینکه امپراطوری غرب آنقدر انسان ها را درگیر کار می کند که زندگی در خدمت کار قرار می گیرد و دیگر زمانی برای تفکر باقی نمی ماند، خاطرنشان کرد: در سبک زندگی غربی فرد باید تمام طول هفته را بدود و کار کند، وقت برای پخت و پز ندارد، پس ناچاراً فست فود می خورند و از حال خانواده خود بی خبرند، آنگاه آخر هفته این خستگی تلمبار شده روی هم را در پارک های شادی و لذت ها و سرگرمی های مهیج تخلیه می کنند.
وی اضافه کرد: پس از آن هم با طراحی و ساخت مکان هایی برای وقت گذرانی و خوشگذرانی های افراطی، تمام عمر فرد را هدر می دهند تا دیگر زمانی برای تفکر و در نتیجه اعتراض به وضع موجود پیش نیاید، اما در منطق اسلام، کار در خدمت زندگی است و یک لحظه تفکر از هفتاد سال عبادت بالاتر است. اینجاست که در می یابیم اسلام به دنبال آگاهی بیشتر انسانها و بهبود وضع زندگی دنیوی و اخروی آنهاست.
معماریانی در ادامه با تاکید بر لزوم داشتن یک برنامه کلی بر طبق منطق اسلام اذعان داشت: بزرگترین و اساسی ترین مشکل ما این است که فکر می کنیم هر چه از طرف متفکران و دانشمندان غربی مطرح می شود، علمی است و متون اسلامی چندان علمی و قابل اعتماد نیستند؛ در حالی که امروز دنیا هم به این نتیجه رسیده که انسان موفق و سالم انسان متعادل است؛ چیزی که اسلام قرن ها پیش بیان کرده است.
این فعال عرصه فرهنگ بیان داشت: متاسفانه خیلی ها فکر می کنند فردی که ثروتمند تر است موفق تر هم هست، در حالی که آیا موفقیت و حاصل عمر انسان تنها شش شاخه تیرآهن و پاره آجر است؟!
وی با بیان اینکه امام علی (ع) می فرمایند «خدایا آن گناهانی را که بلا را نازل می کنند، ببخش و بیامرز» تصریح کرد: ما باید بدانیم که دنیا دنیای رابطه هاست، یک گناه سیستم زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و ظرف وجودی ما را درهستی کوچک می کند.
مسئول موسسه کتاب پردازان سبک زندگی دینی را سبک زندگی هدفمند دانست و تاکید کرد: اولین رابطه انسان، رابطه او با خودش است که البته انسان روابط دیگری نیز مثل رابطه با خدا، رابطه با خلق و رابطه با طبیعت دارد که از همه مهمتر خودشناسیست که مقدمه خداشناسی است.
با این حال با ورود فرهنگ غرب به ایران و تقلید کورکورانه از آن، از جمله جایگزینی معماری غربی به جای معماری اسلامی که هم دارای منطق علمی و هم زیبایی کم نظیر است، عارضه هایی نظیر بیماریهای فوق الاشاره، سلامتی هموطنان را در معرض تهدید قرار داده است.به جاست تا مسئولین فرهنگی کشور در برنامه ریزیهای خود نسبت به اینگونه تهدیدات فرهنگی که آسیبهای جسمانی نیز به همراه دارد،بی تفاوت نباشند.