هر چند که سالیان درازی از بدو شکل گیری مذهب اسلام عزیز می گذرد ولی هنوز که هنوز است، گویا اسلام و مسلمانان قرار نیست از کید دشمنان آسوده بمانند.
با اندک نگاهی به تاریخ پر از فراز و نشیب اسلام به خوبی می توان سختی و نا ملایمات فراوانی را بر این آیین مقدس و پیروان راستینش مشاهده کرد، از سخت گیری و فشارهای نظامی و اقتصادی کفار قریش گرفته تا بی بصیرتی و بی وفایی هواداران دنیا طلب داخلی.
از نامهربانی و بی اخلاقی دشمنان خارجی اگر چشم بپوشیم، که انتظاری جز عداوت از آنها نیست، لطمات جبران ناپذیری که هواداران به ظاهر خدا پرست بر این مذهب روا داشته اند قابل بخشش نیست. نادیده گرفتن هجمه و فتنه هایی که ظاهر گرایان اسلامی بر این آیین پاک وارد نموده اند کار سختی است، هر چند که سالیان درازی از بدو شکل گیری این مذهب می گذرد ولی هنوز که هنوز است، گویا اسلام و مسلمانان قرار نیست از کید این چنین دشمنانی آسوده بمانند.
به اذعان مفسران قرآن کریم مراد از جمله «فَالَّذِینَ كَفَرُوا» مشركین مكه است، كه به نبوت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) كفر ورزیدند و در اول بعثت، یعنى قبل از هجرت، مانع از گرویدن مردم به اسلام مى شدند. و مقصود از«سبیل اللَّه» همان اسلام است، و نیز مومنین را از داخل شدن به مسجد الحرام، براى طواف كعبه، و نماز خواندن در آن و سایر عبادات باز مى داشتند
«إِنَّ الَّذینَ كَفَرُوا وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذی جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فیهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ یُرِدْ فیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ؛[سوره حج آیه 24] كسانى كه كفر ورزیدند و [مردم را] از راه خدا و مسجد الحرام- كه آن را براى مردم قرار دادیم و مقیم و مسافر در آن یكسانند- باز مى دارند، و نیز هر كه در آنجا كج روى و ستمكارى- آزار مردم- خواهد او را از عذابى دردناك بچشانیم».
تاریخ اسلام بارها ممانعت زیارت بیت الله الحرام را به خود دیده است. عده ای کافر و دشمن خدا روزی راه خانه خدا را بر پیامبر خدا بستند و اجازه زیارت و عبادت را به او ندادند؛ و روزی دیگر هم با کشیدن نقش قتل ولی خدا در خانه خدا مانع از ادامه حج او شدند.
این آیه شریف پرده از گناهی سخت بر می دارد که بی شباهت به کفر نیست؛ چرا که تنها کفار و بی خبران از احکام الهی، مانع عبادت و بندگی خدا می شوند. هر چند این آیه شریف مزاحمت و جلوگیرى كفار مشرك از ورود مومنین به مسجد الحرام را ذكر مى كند، و تهدیدى كه به ایشان نموده نقل مى كند[1] اما گویا کسانی در این عصر نیز دوست می دارند که مصداق««إِنَّ الَّذینَ كَفَرُوا وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» باشند.
به اذعان مفسران قرآن کریم مراد از جمله «فَالَّذِینَ كَفَرُوا» مشركین مكه است، كه به نبوت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) كفر ورزیدند و در اول بعثت، یعنى قبل از هجرت، مانع از گرویدن مردم به اسلام مى شدند. و مقصود از«سبیل اللَّه» همان اسلام است، و نیز مومنین را از داخل شدن به مسجد الحرام، براى طواف كعبه، و نماز خواندن در آن و سایر عبادات باز مى داشتند.[2]
نامهربانی و دشمنی کفار قریش تمامی ندارد
خانه خدا مِلک آبا و اجدادی گروه و یا خاندان خاصی نیست. در ادامه تفسیر این آیه شریف علامه طباطبایی می فرماید: «الَّذِی جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ» وصف مسجد الحرام است. است كه خداوند آن را محل عبادت برای بندگان قرار داده است. «جعلناه لعبادة الناس؛[سوره حج، آیه24] آن را محل عبادت مردم قرار دادیم»، نه اینكه ملك آن را به مردم واگذار نمودیم.
به راستی که باید به مسلمان بودن عده ای از حکمرانان و سران کشور اسلامی شک و تردید داشت، چرا که رفتار و منشی که اینان از خود نشان می دهند، با هیچ یک از موازین و آموزه های اسلامی همخوانی ندارد؛ چرا که رفتار ایشان بیشترین شباهت را به کفار جاهلی دارد.
هر چند در صدر اسلام عده ای کافر و از خدا بی خبر به خود اجازه دادند که مانع زیارت و عبادت پیامبر و ولی خدا در امن ترین مکان دنیا شوند، ولی در عصر کنونی نیز خاندان آل سعود که خود را کلید دار و خادم حرم الهی خطاب می کنند، همانند مزدورانی، جیره خوار کشورهای استکباری، مانع این عمل عبادی برای سایر کشور های اسلامی می شوند.
خانه خدا مِلک آبا و اجدایی آل سعود نیست
خاندان آل سعود با مدیرت غلط و با سوء استفاده از این مکان شریف و ممانعت از مناسک عبادی برای کشورهایی همچون ایران ، سوریه و یمن و حتی عراق نه تنها مانع عبودیت و بندگی خدا شده اند؛ بلکه به گونه ای عمل می نماید که بیشتر منافع کشورهای غیر اسلامی فراهم شود.
از دیر باز این خاندان افراطی خود را کلید دار خانه خدا، بلکه صاحبان آن قلمداد می کنند؛ این در حالی است که خانه خدا مِلک آبا و اجدادی گروه و یا خاندان خاصی نیست. در ادامه تفسیر این آیه شریف علامه طباطبایی می فرماید: «الَّذِی جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ» وصف مسجد الحرام است. است كه خداوند آن را محل عبادت برای بندگان قرار داده است. «جعلناه الناس؛[سوره حج، آیه24] آن را محل عبادت مردم قرار دادیم»، نه اینكه ملك آن را به مردم واگذار نمودیم.
پس به حكم این آیه، مردم مالك هستند كه در مسجد الحرام عبادت كنند، و كسى نتواند از ایشان جلوگیرى كند. و اگر اینطور تعبیر فرموده براى این است كه بفهماند عبادت مردم در مسجد الحرام حق ایشان است، و جلوگیرى ایشان، تعدى در حق و الحاد به ظلم است. هم چنان كه اضافه «سَبیلِ» به كلمه «اللَّه» براى افاده این معنا است كه جلوگیرى مردم از عبادت در مسجد تعدى به حق خدا است. موید این معنا این است كه بعد از جمله مورد بحث فرموده:«سَواءً الْعاكِفُ فِیهِ وَ الْبادِ» یعنى اهل آن و خارجى هایى كه داخل آن مى شوند، در اینكه حق دارند در آن مسجد عبادت كنند برابرند.[3] در آنجا بومی هاى مكه و غیر بومی هایى كه از خارج آمده اند، یكسانند و هیچكدام بر دیگرى برترى ندارند.[4]
آثار و تبعات شوم ممانعت از حج
هر چند در صدر اسلام عده ای کافر و از خدا بی خبر به خود اجازه دادند که مانع زیارت و عبادت پیامبر و ولی خدا در امن ترین مکان دنیا شوند، ولی در عصر کنونی نیز خاندان آل سعود که خود را کلید دار و خادم حرم الهی خطاب می کنند، همانند مزدورانی، جیره خوار کشورهای استکباری، مانع این عمل عبادی برای سایر کشور های اسلامی می شوند.
1). آثار اخروی: شاید خاندان آل سعود این فتنه جدید و ممانعت از برپایی مناسک حج را برای خود، برگ برنده ای قلمداد نمایند، تا اینکه وجه ی کشور آزادی خواه و مسلمانی همچون ایران را مخدوش نماید, ولی در واقع با این کار لکه سیاهی بر کارنامه ی ننگین خود ثبت نمودند.
کار زشت و غیر اسلامی که خدای متعال در قرآن کریم به شدت از آن نهی نموده و مجازات سنگینی برای آن بیان فرموده است. «وَ مَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ» این جمله كیفر كسى كه مردم را در این حق ظلم مى كند بیان مى فرماید، و لازمه آن تحریم این عمل، یعنى بازدارى مردم از دخول مسجد براى عبادت است. معناى آیه این است كه: كسانى كه كافر شدند و همواره مردم را از راه خدا، كه همان دین اسلام است، باز مى دارند و مومنین را از ورود به مسجد الحرام كه ما آن را معبدى براى مردم قرار دادیم كه عاكف و بادى در آن برابرند، جلوگیرى مى كنند بدان ها از عذاب مى چشانیم چون آنها با مردم با الحاد و ظلم مواجه مى شوند و كسى كه چنین باشد ما از عذابى دردناك بدو مى چشانیم.[5]
2). آثار دنیایی: حج میعاد گاه بندگان خدا ، محلی برای تجلی همبستگی و اتحاد اسلامی است. محلی که عظمت و بزرگی جهان اسلام به سایر بلاد مخابره می شود؛ هرگونه ممانعت و خلل در بر پایی این مراسم عبادی و جلوگیری از ورود مسلمان در این اجتماع و میعادگاه بزرگ اقدامی در جهت سست نمودن اتحاد اسلامی و خشنود ساختن دشمنان این آیین و مذهب است. چه خوب که خاندان آل سعود برای حفظ دولت خود بار دیگر در معنا و مفهوم آین آیه شریف می اندیشیدند: «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُكُمْ؛[سوره انفال، آیه 46] و خدا و پیامبرش را فرمان برید و با یكدیگر ستیزه و كشمكش مكنید كه سست و بددل شوید و نیرو و دولتتان برود»
سخن آخر:
در واقع این ممانعان از برپایی حج علاوه بر انكار حق، مرتكب سه جنایت بزرگ شده اند: 1- جلوگیرى از راه خدا و ایمان و طاعت او 2- جلوگیرى از عبادت كنندگان و زوار خانه خدا و قرار دادن امتیازى براى خود 3- در این سرزمین مقدس دست به ظلم و گناه و الحاد مى زنند. خداوند این گروه را كه مستحق عذاب الیم هستند، كیفر مى دهد.[6]
پی نوشت ها:
[1]. ترجمه المیزان: ج 14، ص 517.
[2]. همان.
[3]. همان.
[4]. ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن: ج 16، ص202.
[5]. ترجمه المیزان: ج 14، ص 517.
[6]. تفسیر نمونه: ج 14، ص61.